Jak co nejlépe prodat nemovitost

Chystáte se prodat nemovitost a řešíte, jak na to? Bez realitky? S realitkou? Jak správně stanovit cenu nemovitosti? Bude prodej bezpečný? Jak prodat za maximum?
Podívejme se na základní rady, kterých je dobré se při prodeji nemovitosti držet.

1. Správné stanovení tržní ceny nemovitosti

Hned v počátku je důležité správné stanovení tržní ceny nemovitosti. To však nespočívá jen v porovnání s ostatními nabídkovými cenami inzerovaných nemovitostí, ale je nutné se opírat především o konkrétní data. Neobejdete se tedy bez analýzy již prodaných nemovitostí v dané lokalitě za poslední dobu. Tyto ceny je potřeba porovnat, posoudit parametry podobných nemovitostí a odhadnout nutné náklady na případnou rekonstrukci. Až poté je dobré přihlédnout k cenám aktuální nabídky.

2. Příprava nemovitosti k prodeji

Ještě než začneme chystat prezentaci nemovitosti, je potřeba ji řádně připravit. Tato fáze může být poměrně časově i finančně náročnější, ale investice do přípravy se vám bohatě vrátí při prodeji. V čem příprava spočívá? Samozřejmostí by měl být precizní úklid. Poté je dobré nemovitost odosobnit a dle potřeby interiér naaranžovat. Přichází tedy na řadu tzv. home staging, čili profesionální aranžmá interiéru za účelem zatraktivnit nemovitost a zapůsobit tak na kupujícího hned při prvním dojmu.

3. Prezentace, která zaujme

Po důkladné přípravě může nastoupit fotograf. Zde se opět vyplatí využít profesionála. Kvalitní fotografie působí v inzerci vedle těch amatérských mnohem lépe a dokážou klienta upoutat hned v prvním okamžiku. Velkou návštěvnost mají také nemovitosti s videoprohlídkou. Dle typu nemovitosti je stejně tak efektivní využít i záběry z dronu a upoutávací vstupy v rámci videoprezentace.

4. Příprava technických podkladů k nemovitosti

Ve fázi přípravy je dále nezbyté dát dohromady všechny technické podklady k nemovitosti - to znamená: nastudovat projektovou dokumentaci, zaměřit skutečný stav a zpracovat dispoziční plánky, aby měli kupující jasnou představu o prostorovém uspořádání, nechat vyhotovit průkaz energetické náročnosti budovy, připravit si základní informace o měsíčních nákladech na provoz nemovitosti, v případě bytu prověřit fungování SVJ, stav fondu oprav, u pozemků prověřit všechny inženýrské sítě, ochranná pásma, příjezdovou komunikaci, případná břemena a mnoho dalších detailů dle daného typu nemovitosti.

5. Marketingová strategie

Máme tedy hotovou prezentaci a připravené podklady, ale jak oslovit co nejvíce potencionálních zájemců? Často slyším: "Dám to na sreality a je to".....Tak to je trochu mylná představa a bohužel někdy i praxe. Správná marketingová strategie musí zahrnovat nejen inzerci na nejvyhledávanějších realitních portálech, ale měla by být více komplexní. K propagaci nemovitosti je velmi účinné využívat mj. online marketing, reklamní kampaně na sociálních sítích, reklamní plachty, tištěnou inzerci (letáky, reklamní brožury, vývěsky) a také aktivně oslovovat potencionální zájemce. Díky tomu jsme schopni dovést na prohlídku nemovitosti několik zájemců, mezi kterými si pak můžeme vybrat toho nejvhodnějšího nebo cenu díky většímu zájmu dokonce i navýšit pomocí elektronické aukce.

6. Bezpečný průběh prodeje

Při prodeji nemovitosti se lidé také často obávají, aby vše proběhlo bezpečně. Pro bezpečný převod financí je nutné zařídit advokátní úschovu (případně bankovní) a zajistit přípravu smluv a konzultace u právníka, který má s realitní právem četné zkušenosti. Zároveň je však nutné počítat s možnými komplikacemi. Upřímně, téměř každý obchodní případ má nějaké své zádrhele, kvůli kterým je prodej mnohdy složitější, než se v počátku může zdát - např. problémy s přístupovou cestou, špatné vymezení pozemků a staveb, zástavní práva, nezkolaudované úpravy staveb, věcná břemena, atd. Ovšem ne všechno je schopen vyřešit právník. Ano, právník připraví podklady, ale ten, kdo jedná se sousedy, s bankami, geodety, projektanty, katastrálním a stavebním úřadem a zajistí další práce v terénu, to by měl být někdo, kdo má již s podobnými případy zkušenosti a zvládne vše zkoordinovat ke zdárnému cíli.

7. Jak dlouho celý proces prodeje vlastně trvá?

Ať už se rozhodnete prodat nemovitost sami nebo s pomocí, je nutné počítat s tím, že celý proces prodeje bude i při rychlém podpisu rezervační smlouvy hodně časově náročný. Od podpisu rezervace následuje ještě příprava kupních smluv, schvalovací proces hypotečního úvěru, příprava hypotečních a zástavních smluv, podání zástavního práva a následně i kupních smluv na katastr nemovitostí, kde dále poběží dvacetidenní zákonná ochranná lhůta. Po převedení vlastnického práva pak může dojít k předání nemovitosti a teprve po podpisu předávacího protokolu by mělo dojít k uvolnění finančních prostředků z advokátní úschovy prodávajícímu.

Pokud se rozhodnete realizovat prodej s pomocí realitního makléře, pak se při jeho výběru zajímejte především o jeho úspěšnost prodejů, ukázky prezentace a reference.

Máte další dotazy? Napište mi ...